Veelgestelde vragen
Heb je een vraag aan Natuurmonumenten? Bekijk hier de antwoorden op veelgestelde vragen.
Wijzigingen
Het adres waarop je als lid staat ingeschreven bij Natuurmonumenten kun je wijzigen door het invullen van dit formulier.
Uw contributie kun je wijzigen door deze vraag te stellen via dit formulier.
Een naamswijziging kun je doorgeven door dit aan te geven in dit formulier.
Je rekeningnummer kan je wijzigen door het invullen van dit formulier.
Lidmaatschap
Je lidnummer is terug te vinden op je ledenpas, onze schriftelijke communicatie of in de bevestigingsmail wanneer je lid bent geworden. Deze mail heeft als onderwerp ‘Welkom bij Natuurmonumenten’, dit kan helpen met zoeken. Op brieven vermelden wij dit vaak als relatienummer.
Dat kan heel eenvoudig via ons online formulier.
Klik hier om lid te worden van NatuurmonumentenJe dient de QR-code met de camera van je smartphone te scannen. Via de app van je bank werkt de QR-code niet. Er zal een URL zichtbaar worden in een geel blokje. Klik hierop en je komt op de betaalpagina terecht waar je met Ideal de contributie kunt betalen. Lukt het nog steeds niet? neem dan contact op met onze ledenservice
Het betaalplatform Buckaroo wat wij hiervoor gebruiken, werkt inderdaad met een ander IBAN welke begint met NL56DEUT. Je kunt erop vertrouwen dat je betaling goed bij ons binnenkomt.
De contributiemailing inclusief ledenpas voor 2024 zal in januari bij je in de brievenbus vallen. Betaal je per jaar via een eigen overboeking? Dan ontvang je tegelijkertijd ook je machtigingskaartje met de vraag de contributie voor 2024 te voldoen.
Als je een opzegbevestiging hebt ontvangen, hoef je geen actie te ondernemen. De opzegging is dan volledig verwerkt, maar heeft zich gekruist met het versturen van de nieuwe ledenpas. Heb je geen opzegbevestiging ontvangen? Vul dan het contactformulier in. Wij gaan het dan voor je oplossen.
Sinds 2020 staat er een QR-code op de ledenpas. Met de QR-code kun je als lid van Natuurmonumenten bijvoorbeeld gratis parkeren bij parkeerplaatsen waar wij een bijdrage vragen. Meer info
De code is gekoppeld aan je lidnummer en een unieke cijfercode. Wij hebben er bewust voor gekozen om geen persoonlijke gegevens in de QR-code te verwerken. Hierdoor is je privacy gewaarborgd, ook als je de Ledenpas kwijtraakt.
Vanaf € 3,50 per maand bent u al lid van Natuurmonumenten. Klik hier om lid te worden.
Dat kan. Vul hier het formulier in, dan krijgt u een nieuw bewijs van lidmaatschap opgestuurd.
Nee, er wordt niet twee keer geïncasseerd bij een Samen of Gezin lidmaatschap. Je krijgt namelijk twee brieven omdat jij en je partner beide lid zijn en los geïnformeerd worden.
Om het lidmaatschap op te zeggen, ga je naar deze pagina: lidmaatschap opzeggen
Voor het stopzetten van de toezending van Puur Natuur kan je gebruik maken van het contactformulier of stuur ons een privébericht via Facebook Messenger. Lees hier Puur Natuur online
Helaas kennen we vanaf januari 2022 geen kortingen meer op Landal huisjes in verband met een verlopen contract.
Natuurgebieden
Bij de entrees van elk gebied vind je de bezoekregels van het gebied. Kijk ook bij de online bezoekersinformatie van natuurgebieden.
Hier vind je een overzicht van alle regels die gelden in de gebieden van Natuurmonumenten.Hier vind je informatie voor mensen met een fysieke beperking.
Kijk ook eens op natuurzonderdrempels.nl: een site over de toegankelijkheid, bereikbaarheid en bruikbaarheid van Nederlandse natuurgebieden voor mensen met een handicap of een chronische ziekte.
Wil je een (sport)activiteit of evenement organiseren in een van onze natuurgebieden? Dan heb je toestemming nodig van Natuurmonumenten.
Je moet om toestemming vragen als het antwoord op één van deze vragen 'ja' is:
- Betalen de deelnemers voor de activiteit?
- Is de groep groter dan 20 personen?
- Heeft de activiteit invloed op de natuur of andere bezoekers?
Toestemming aanvragen? Klik hier om het aanvraagformulier in te vullen.
Meer informatie over gebiedstoestemming en het aanvragen ervan vind je hier.Helaas is het niet mogelijk om te reserveren voor een ligplaats in de haven van Marker Wadden met uitzondering van charters. Ook kunnen we je niet vertellen hoe vol de haven op dit moment is. Het is altijd een gok of je terecht kunt in de haven. Bij mooi weer loopt de haven eerder vol, in de ochtend heb je de meeste kans dat je terecht kunt. De havenmeester is elke week iemand anders en op dit moment wordt ervoor gekozen om hier geen mobiele telefoon voor aan te schaffen, want op het eiland hebben we erg slecht bereik. Soms is de havenmeester bereikbaar via de marifoon op kanaal 31. Meer informatie over de haven van Marker Wadden, hier vind je ook het volledige havenreglement.
Vanaf 1 t/m 31 maart is het Eilandpaviljoen geopend van vrijdag t/m maandag van 11.00 - 17.00 uur.
Van 1 april t/m het laatste weekend van oktober is het Eilandpaviljoen dagelijks geopend van 11:00 – 17:00 uur.
Wanneer de veerdienst niet vaart bij slecht weer, is het eilandpaviljoen niet geopend.
Van november tot en met februari is het paviljoen passief geopend. Bezoekers die met een eigen boot komen en bezoekers die in een Landal huisje overnachten, kunnen op bepaalde tijden van de horeca gebruik maken, de filmzaal bezoeken of een spelletje spelen in het paviljoen. Er is geen mogelijkheid om iets te eten of drinken.
Op Marker Wadden bieden we kleinschalige horeca zoals warme dranken, fris en alcoholische dranken, koek en nootjes. We serveren ook tosti's en appeltaart.
Ja, de veerboot en steiger zijn geschikt voor mensen met een beperking en zijn rolstoelvriendelijk. Wel moet u om bij de steiger te komen een stukje naar beneden rollen met de rolstoel, dit loopt redelijk steil af.
Een deel van de wandelroutes op de Marker Wadden is geschikt voor mensen met een beperking (rolstoel). Als je aan een rolstoel gebonden bent is het verstandig om wel een begeleider mee te nemen.
Op de boot is een toilet aanwezig, maar helaas niet voor minder valide.
Aan boord van de veerdienst is het mogelijk om consumpties te kopen, zoals koffie, thee of fris. U kunt natuurlijk ook zelf iets meenemen en dat nuttigen aan boord.
Dit jaar is de camping op de Marker Wadden helaas gesloten. We hopen de camping in 2025 weer te openen.
Webshop
Wellicht ben je verhuisd of is er iets anders administratief aan de hand. We kijken dit graag voor je na.
Vul hiervoor het contactformulier in of stuur ons een privébericht via Facebook Messenger.
De kortingscode uit het voordeelbonnenboekje werkt uitsluitend nadat je ingelogd bent in onze webwinkel.
Voor vragen kan er contact opgenomen worden met de Ledenservice via ons contactformulier of via Facebook Messenger.
Contributie en Donatie
Vanaf € 3,50 per maand bent u al lid van Natuurmonumenten. Klik hier om lid te worden.
Beschik je over een rekening bij een bankinstelling in Nederland? Dan kun je gewoon gebruik maken van de bijgeleverde acceptgiro- of machtigingskaart.
Als dat niet mogelijk is, dan kun je betalen via een eigen overschrijvingsformulier ten name van "Vereniging Natuurmonumenten Amersfoort" onder vermelding van:
- BIC: INGBNL2A
- IBAN: NL 69 INGB 0000 0099 33
- Wil je bij de omschrijving je lidnummer vermelden?
Je rekeningnummer kan je wijzigen door het invullen van dit formulier.
Heb je al een individueel lidmaatschap bij Natuurmonumenten maar wil je samen met je partner en/of kinderen graag overstappen naar een Samen- of Gezin-lidmaatschap? Dit is gemakkelijk aan te vragen via onze website: word-lid. Onderaan kun je aangeven dat je al lid bent. Daarna wordt het lidmaatschap automatisch door ons omgezet.
Activiteiten
Neem hiervoor contact op met de ledenservice via ons contactformulier.
Na het boeken van een activiteit online kan er direct na het boeken betaald worden via IDeal of Credit Card. Bij de boeking via onze website ontvang je een ticket voor de activiteit via e-mail. In deze email staan alle bijzonderheden over de boeking.
Bij het boeken van een activiteit bij een bezoekerscentrum kan er ter plekke bij de balie betaald worden.
Bij het annuleren van individuele of groepsboekingen ontvang je geen geld retour. Neem voor het wijzigen van je boeking telefonisch contact op met onze Ledenservice. Verplaatsen van een activiteit kan op basis van beschikbaarheid tot uiterlijk 6 werkdagen voor de activiteit. Let op: wijzigen kan alleen op werkdagen tijdens kantooruren. Wel geboekt, maar niet deelgenomen? Helaas kunnen wij geen geld retour geven.
Alle activiteiten staan in de activiteitenagenda. Kijk hier voor algemene informatie over een bezoekerscentrum. De algemene voorwaarden voor deelname aan onze activiteiten staan hier.
Pontkaartjes kunnen geboekt hier geboekt worden.
Voor een groepsaanvraag vanaf 25 personen kun je e-mailen naar [email protected].
Voor overige vragen kunt u terecht bij de Ledenservice via het contactformulier.
Bij het boeken van je vaartocht krijg je automatisch de optie aangeboden om een excursie bij te boeken. Let op, dit is op basis van beschikbaarheid, vol=vol.
De excursieleiders geven twee excursies per dag. Er vertrekt een excursie om:
- Excursie ronde 1 vertrekt om 10:30 en duurt tot 12:00. Deze excursie is er voor mensen die met de eerste boot komen, dus die om 9:30 vertrekt uit Lelystad.
- Excursie ronde 2 vertrekt om 14:00 en duurt tot 15:30. Deze excursie is er voor mensen die met de tweede boot komen, dus die om 13:00 vertrekt uit Lelystad.
De excursie kost € 10 per persoon (€ 7 voor leden van Natuurmonumenten). Voor kinderen betaal je € 5 per kind (€ 3,50 voor kinderen die lid zijn van OERRR).
Tickets omboeken vanwege (mogelijk) minder goed weer is niet mogelijk, dus als de boot wel vaart maar het regent, dan kun je de tickets niet omboeken naar een andere dag. Ook met een beetje regen is het haveneiland overigens prachtig.
Bij slechte weersvoorspelling tijdens de heenvaart kan de schipper besluiten dat hij i.v.m. de veiligheid eerder terug moet varen. Dit wordt op tijd bekendgemaakt.
Bij zeer slecht weer (storm) kan de boot niet varen. Je krijgt uiterlijk 24 uur van tevoren bericht en het geld voor de ticket(s) wordt dan teruggestort.
Zorg bij een bezoek aan Marker Wadden voor voldoende beschermende kleding en stevige wandelschoenen. Het weer kan snel omslaan en het kan hard waaien op het eiland.
Algemeen
Voor algemene vragen kun je gebruik maken van het contactformulier of stuur ons een privébericht via Facebook Messenger
Vragen over de natuur kun je stellen via ons contactformulier
Vragen en klachten kun je telefonisch, schriftelijk of per e-mail aanmelden bij de Ledenservice van Natuurmonumenten. De klachtenprocedure kun je hier vinden.
Meldingen van (vermoedens van) misstanden binnen de organisatie kunnen op een veilige, vertrouwelijke en adequate wijze gemeld worden. De meldregeling kun je hier vinden.
Vragen over ontvangen boetes kun je per e-mail doorgeven via de Ledenservice van Natuurmonumenten.
Onze ledenservice is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 09.00 uur 's ochtends tot 17.00 uur 's avonds.
Ons telemarketing bureau gebruikt verschillende telefoonnummers:
- 0332002550
- 0332030516
- 0332030713
- 0332030714
- 0332030716
- 0332094058
- 0332094154
- 0332094906
- 0332094907
- 0332094921
- 0332133335
- 0332133340
- 0332133411
Mocht je twijfelen of je echt gebeld bent door een nummer van Natuurmonumenten dan kun je altijd contact opnemen met de Ledenservice via ons contactformulier.
Voor vragen kan er contact opgenomen worden met de Ledenservice via ons contactformulier of via Facebook Messenger.
KvK van de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Nederland: 4051.6730
RSIN-nummer dan wel fiscaal-nummer: 00.25.65.237
BTW nummer: 0025.65.237.B.01
OERRR
Ieder kind in Nederland heeft recht op natuur. Daarom is er OERRR: het jeugdprogramma van Natuurmonumenten dat alle kinderen van 0 tot 12 jaar zelf de natuur laat ontdekken. Natuurmonumenten wil kinderen en hun ouders stimuleren om vaker naar buiten te gaan. Met uitdagende kaarten van OERRR laten we kinderen de natuur ontdekken. Lekker buiten spelen, fantaseren, klimmen, klauteren en knutselen. Daar worden kinderen blij van. Dat is OERRR. Kijk hier voor meer informatie
Dit kan heel eenvoudig door het online aanmeldformulier in te vullen. Je ontvangt per e-mail een bevestiging van de aanmelding van het kind. Vervolgens ontvang het lid van OERRR binnen enkele weken de eerste kaarten en het welkomstcadeau in de brievenbus. Meer informatie over OERRR kun je hier vinden.
Het lidmaatschap van OERRR kan worden opgezegd via de pagina: OERRR opzeggen.